Психологія особистості. СОЦІАЛЬНІ РОЛІ.
Вчені, які займалися вивченням рольової
поведінки, вважали, що соціальне життя подібне до
театрального дійства з усіма його атрибутами—ролями,
сценарієм. Сценарна теорія Е. Берна ( Ігри в которие...)—типові
ігри і сценарії, які люди засвоюють і підкорюються їм, інколи всупереч своїм потребам і бажанням.
Як і театральні, суспільні ролі передбачають певну свободу її виконання,
тому ми із задоволенням можемо подивитись один і той же спектакль у виконанні різного акторського складу. При цьому певні аспекти ролей є обов'язковими. Студент, наприклад
повинен хоча б звитись на іспитах,
писати курсові і отримати хоча б мінімальну кількість оцінок.
Якщо для
якоїсь соціальної категорії передбачено лише небагато норм (наприклад, пішоходи мають триматися правого боку
тротуару і не перебігати через
дорогу) ми не розцінюємо цей набір як соціальну роль. Для виникнення ролі необхідна ціла система норм.
Соціальна роль—відносно стійкий шаблон поведінки, що
включає набір норм, які вироблені в даному суспільстві для
виконання певної соціальної функції.
Рольова поведінка специфічно сполучає роль та індивідуальні особливості людини. Якщо людина тривалий час виконує певну роль, у неї можуть
формуватись і закріплюватися певні особистісні риси, якості, властивості.
Види ролей:
соціальні - пов'язані з певними соціальними
правами і обов'язками (учень, продавець, дочка)
міжособистісні - пов'язані з міжособистісними
стосунками, які регулюються на емоційному рівні (лідер,
ображений, коханий, нехтуваний).
Соціальний статус - величина престижу
особистості зумовлена її місцем в суспільстві та
особистісними якостями.
В багатьох дослідженнях і побутових ситуаціях люди, які отримали більш високий статус, починають сприймати себе як осіб, що заслуговують до себе кращого ставлення, або як більш здібних до керівної роботи. Експеримент: за жеребкуванням дослідження поділені на дві частини: одни стали менеджерами, інші - виконавцями. В ході експерименту менеджери керували роботою виконавців, давали їм розпорядження. Наприкінці експерименту і менеджери і виконавці стали вважати, що
менеджери більш інтелігентні, наполегливі та відповідальні, тобто більш здатні
до керівництва. В таких же численних дослідженнях з'ясовано, що виконання підлеглої ролі знижує самостійність.
Вплив ролі
може бути і позитивним. "Пігмаліон" Бернарда Шоу - Еліза Дулітл виявила, що коли грає роль леді і присутні
так її й сприймають, вона фактично
стає леді.
У психотерапії є метод "терапія фіксованої ролі". Психотерапія
починається з написання пацієнтом невеликого
твору-характеристики самого себе з точки зору людини яка
добре знає пацієнта. Вивчивши її, терапевт готує інший
твір-характеристику вигаданого персонажу, чию роль пацієнт буде виконувати. Його просять повністю перевтілитися в образ персонажа - говорити, думати, відчувати як вигаданий персонаж. Роль, яку пише терапевт для клієнта включає принаймні одну характеристику, протилежну самопису клієнта - в цій поведінці він набуватиме новий досвід. Після цього повертається в своє Я і обговорює свій досвід.
Близький
метод - імаготерапія (імаго - образ).Клієнту пропонується змінити імідж.
Оволодіння роллю. Оволодіти
роллю примушує:
1.
Зовнішні вимоги
2.
Внутрішні мотиви.
За Леонт'евим існує два аспекти оволодіння роллю:
•
Технічний - оволодіння
змістом
•
Смисловий - відношення
до ролі
Під час оволодіння
роллю виникає три основні проблеми:
1.
Складності засвоєння
соц. ролі (першокласник, що немає шкільної
готовності)
2.
Неприйняття ролі (підліток
- нехтування роллю учня - демонстрація
своєї індивідуальності). Якщо роль і уявлення про себе не
спів
падають, суперечать виникає внутрішній конфлікт. Якщо
роль вище
можливостей Я з'являється перевтома, втрата віри у себе. Якщо роль
нижче
можливостей Я, виникають
такі варіанти розгортання
ситуації:
•
зміна ситуації;
•
витіснення із
свідомості;
•
раціоналізація - людина
переконує себе та інших, що виконує роль за власним бажанням;
•
аутоагресія - гнів на
себе.
3. Порушення
міри у засвоєнні
ролі. Роль поглинає
людину
(професійна деформація). Засвоєна роль
стає частиною
особистісної структури, впливаючи
на звички, типові
форми
поведінки і характер.
Гендерні ролі - набір очікуваних зразків поведінки
для чоловіків і жінок. У США всього 3% жінок у
вищому керівництві компаній, але 99% - секретарей -
жінок. В усіх країнах дівчата проводять порівняно багато часу, допомагаючи батькам, доглядаючи за маленькими дітьми, а хлопчикам частіше дозволяють грати без дозволу дорослих. Практично в усіх дитячих книжках дівчат частіше зображено з предметами домашнього побуту, а хлопчики в 5
разів частіше користуються інструментами.
|